I když mohou někomu z nás připadat úsměvní či přímo směšní ti, kdo přicházejí do obchodů a nakupují tu výhradně podle předem připraveného seznamu napsaného třeba na nějakém lístečku, je faktem, že právě v tomto případě jde vesměs o velice rozumně si počínající lidi. Jít na nákup a pořídit si jenom to, co opravdu potřebujeme, je totiž stejně rozumná rada, jako třeba ta, že by lidé neměli chodit nakupovat potraviny hladoví.
Ten, kdo se totiž řídí výlučně tím, co potřebuje, se totiž vyvaruje mnoha neplánovaných, zbytečně vynaložených a nejednou i přehnaných výdajů. Někdo takový si nekupuje spontánně něco, o čem pak nejednou zjistí, že to vlastně nepotřebuje nebo přímo nechce, a tím lze ušetřit docela dost peněz.
Ovšem mnozí z nás ani navzdory touze šetřit takto nepostupují. Mnozí z nás nakupují aspoň někdy, ovšem leckdy i každou chvíli, spontánně, impulzivně. A tím si mohou i významně zkomplikovat svoji ekonomickou situaci. Když kdekdo z nás uvidí například na internetu nějakou zajímavě vypadající slevu, často neodolá a spěchá, jenom aby to, co se mu tu nabízí, získal. Prý více než čtyřicet procent našinců něčemu takovému nedokáže odolat.
Jakmile se na internetu objeví nějaké výrazné slevy či výprodeje, neodolají prý hlavně ženy a lidé ve věku od 25 do 34 let. A největšími taháky jsou pro tyto lidi zlevněné a výprodejové oblečení, hračky, potraviny či drogistické zboží. A z těchto konkrétně zboží pro domácnost nebo děti, hlavně levnější věci a rychloobrátkové zboží.
A nejen že si podobně počínáme při nákupech na internetu. Běžné je i to, že jdeme-li si takto koupené zboží vyzvednout do zásilkovny, i zde si ještě něco neplánovaného přikoupíme. A to často i opakovaně.
Obchodníci prostě využívají kdeco ve snaze si vydělat. A dokud jim na to my lidé skáčeme, štěstí jim přeje. Zatímco těm, kdo podobným impulzivním nákupům podléhají, nejednou ne. Ti nakupují i nesmysly a pak často musí hledat, na čem jiném ušetřit.